Скадовська районна державна адміністрація
Херсонська область
Логотип Diia Державний Герб України
gov.ua Державні сайти України
  Пошук

Голопристанський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги інформує про те, як не стати жертвою мобільного шахрайства?

Дата: 03.09.2021 13:44
Кількість переглядів: 410

     Мобільний телефон став необхідністю для кожної людини, який допомагає у житті та одночасно став ефективним засобом вимагання шахраями грошей. Якщо дотримуватися основних правил безпеки при спілкуванні з телефонними аферистами або підозрілими людьми, можна уберегти себе від втрати грошів, свої даних та просто від стресу.

 

Розповімо про 7 найпоширеніших шахрайських телефонних схем в Україні та як діяти в таких випадках.

1. Перемога в акції

Вам на номер телефону приходить СМС від мобільного оператора або магазину про перемогу в акції, і потрібно лише переказати на певний номер кошти, надіслати повідомлення або зателефонувати, щоб отримати приз.

Що треба робити?

Рекомендація Мін’юсту - перевірити наявність подібних акцій операторів або магазинів через їхні офіційні сайти або через гарячу лінію для уточнення деталей.

Додатково рекомендуємо – знайти в Гугл офіційний сайт компанії та переглянути про акції на сайті компанії. Зателефонувати на номер, вказаний на сайті або написати електронного листа з питаннями чи проводяться акції і попросити інформацію про переможців.

Важливо! В жодному разі не переходити на сайт компанії, який зазначений в отриманому повідомленні.

 

2. Дублікат SIM-карти для заволодіння коштів на картковому рахунку

Спочатку приходить дзвінок на мобільний телефон з невідомого номеру та швидко його переривають. Українець перетелефоновує, тоді шахрай через оператора жертви блокує номер телефону у зв’язку з його втратою. Потім аферист знову телефонує оператору, який обслуговує SIM-картку, для отримання дубліката раніше заблокованої ним SIM-картки, представившись її власником та відповідає на питання, що це підтверджує. Найчастіше питання стосуються останніх вихідних дзвінків (той, з якого він тоді телефонував у перший раз та скинув) та коли в останнє поповнювався рахунок тощо. Далі злочинець отримує дублікат сімкартки і доступ до мобільних додатків, зокрема контроль над фінансовими операціями.

Що треба робити?

Рекомендація Мін’юсту:

- не телефонувати та не відповідати на дзвінки з невідомих номерів;

- не залишати номер, закріплений за платіжною карткою в оголошеннях;

- не розголошувати його стороннім особам та не передавати їм SMS-коди;

- звернутися до оператора мобільного зв’язку із заявою про те, що дублікат Вашої SIM-карти може бути виданий лише за наявності паспорту з відповідними реквізитами, або перейти на контрактне обслуговування номеру.

Рекомендуємо перейти на контрактне обслуговування номеру або звернутися до оператора мобільного зв’язку із заявою про те, що дублікат Вашої SIM-карти може бути виданий лише за наявності паспорту.

Важливо! Звертатися до оператора мобільного зв’язку уже зараз, а не чекати коли шахраї скористаються Вашим телефонним номером.

 

3. Дзвінок від працівника банку

Багато хто чув про таку схему, коли телефонує нібито працівник банку та повідомляє про здійснення атаки на картковий рахунок абонента, викрадення з нього грошей або необхідності продовження дії кредитної картки чи підвищення кредитного ліміту на ній.

 

Вони сподіваються, що жертва назве їм пароль від банківської картки, секретне слово, SMS-код, який прийшов на номер мобільного телефону, номер банківської картки, термін її дії, CVV2-код тощо. Все це шахраї роблять для заволодіння чужими коштами.

Далі приходить СМС про зняття коштів з рахунку і для того, щоб уникнути атаки на картковий рахунок нібито необхідно підійти до найближчого банкомату чи терміналу та ввести спеціальну комбінацію та SMS-код, який прийде на номер.

Що треба робити?

Рекомендація Мін’юсту:

- потрібно знати, що працівник банку не має права з’ясовувати або уточнювати особисті дані клієнта;

- ніколи нікому не повідомляти номер банківської картки, термін її дії, CVV2-код, а також паролі, що надходять в SMS-повідомленні;

- треба зателефонувати на контактний номер банку та з’ясувати про таку атаку та чи потрібно її перевипустити;

- далі необхідно залишити завку оператору, що картковим рахунком намагалися вчинити шахрайські дії та заблокувати картку.

 

4. З родичем сталася біда

Шахрай представляється знайомим родича або поліцейським та повідомляє про його затримання і що потрібно внести заставу. Дані кошти вони пропонують перекинути на картковий рахунок, підвезти в певне місце або передати їх третій особі.

Що треба робити?

Рекомендація Мін’юсту:

- запитати посаду того, хто телефонує та у якому саме відділенні поліції перебуває родич.

- ніколи не повідомляти їм інформацію про себе та своїх близьких;

- терміново завершити розмову і зателефонуйте цьому родичеві;

- передати Департаменту кіберполіції НП України про спробу вчинення шахрайства.

Додатково рекомендуємо – попросіть адресу відділення і скажіть, що з цим питанням розбереться адвокат.

Важливо! Працівники поліції ніколи такого не роблять. Тому можете бути спокійними за Вашого родича.

 

5. Фішинг

Аферисти створюють фальшиві сайти або фейкові аккаунти на сайтах з продажу товарів («ОЛХ», «Авторіа»), послуг роботи та пропонують придбати товари або надати послуги за великі знижки чи вигідні акції. Але, замість сплати коштів пропонують відправити на номер мобільного телефону − "фінансовий номер" або на картку. Далі, коли гроші у зловмисників, вони через офіційні сайти виводять кошти на інші рахунки і знімають їх з банкоматів, а потім зникають.

Що треба робити?

Рекомендація Мін’юсту:

- здійснювати покупки лише на перевірених сайтах, а також перевіряти відгуки на них

- користуватися під час купівлі товару послугою "накладений платіж";

- можна перевірити фальшиві вебсайти через Департамент кіберполіції НПУ STOP FRAUD або у Чорному переліку сайтів-шахраїв.

Рекомендуємо користуватися під час купівлі товару послугою "накладений платіж" і не надсилати «електронних завдатків».

 

6. Помилкове поповнення мобільного телефону

Зловмисники надсилають СМС про поповнення рахунку. Потім телефонують та просять повернути гроші на рахунок банку або номер мобільного, тому що помилково ввели не той номер.

Що треба робити?

Рекомендація Мін’юсту:

- СМС про поповнення номеру може надходити лише від оператора.

Обов'язково потрібно перевірити перед цим стан мобільного рахунку, або вимагати копію квитанції з доказом поповнення саме цього рахунку.

Рекомендуємо – перевірте стан мобільного рахунку. Якщо кошти надійшли – можете їх повернути їх на мобільний рахунок, який Вам запропонують. Але зробіть це наступного дня, перевіривши стан рахунку повторно. Якщо кошти не надійшли – можете повідомити шахраям нехай звертаються куди хочуть, а якщо будуть надоїдати – звернетеся в поліцію за статтею вимагання.

 

7.Онлайн-шопінг

Шахраї під видом продавця пропонують низькі ціни на товари, дуже вигідні акції, а далі просять зняти ліміт на інтернет-покупки, начебто їм про це надійшло сповіщення від банку та попереджають, що зараз покупцю надійде СМС для підтвердження замовлення.

Що треба робити?

Рекомендація Мін’юсту:

- запитати характеристики товару;

- не говорити відомості номеру картки, зазвичай для оплати замовлення достатньо 16-значного номеру картки.

- користуватися під час купівлі товару послугою "накладений платіж";

- можна перевірити фальшиві вебсайти через Департамент кіберполіції НПУ STOP FRAUD або у Чорному переліку сайтів-шахраїв.

Рекомендуємо користуватися під час купівлі товару послугою "накладений платіж" і не надсилати «електронних завдатків».

 

І на завершення – інколи приходять повідомлення у Фейсбуці, начебто від друзів, – «Привіт, у тебе не буде 3000,00 грн позичити до завтра?».

Інколи трапляється, що шахраї заволодіють аккаунтом Ваших друзів і Вам можуть прийти пропозиції позичити грошей, або ще щось у цьому сенсі – не спішіться позичати гроші. Зателефонуйте. Якщо у Вас є сумніви чи зможете чітко ідентифікувати голос – наберіть за допомогою відеозв’язку.

За матеріалами сайту:

https://protocol.ua/ua/yak_ne_stati_gertvoyu_mobilnogo_shahraystva/

Також додатково нагадаємо, що: звернувшись до Голопристанського місцевого центру з надання БВПД громадяни мають можливість отримати правові консультації з будь-яких питань, допомогу в складанні документів процесуального характеру та скористатись послугами адвоката абсолютно безкоштовно. Роботу адвоката оплачує держава.

Також можна отримати безоплатну правову допомогу, зателефонуваши на безкоштовний номер системи БПД, поставивши запитання в месенджер сторінки Facebook, на Інстаграм-сторінці системи БПД, прочитавши правову інформацію на телеграм-каналі "Безоплатна правова допомога" та, обговоривши її у нашому чаті.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора